Klantvriendelijke ingang gemeentehuis

Klantvriendelijke ingang gemeentehuis

Foto: Pieter Pereboom (Pep)

Vragen van de fractie van WaterlandNatuurlijk, GroenLinks en PvdA aan het college van burgemeester en wethouders (ingezonden op 11 juni) en beantwoording daarvan door het college van burgemeester en wethouders in cursief.

Aanleiding/toelichting:
De publiekelijke ingang en de ingang voor mensen met een beperking/hulpmiddel zijn naar de mening van de drie fracties niet klantvriendelijk en van deze tijd. De draaideur is gedateerd en krap. De invalideningang of liever de ingang voor mensen met een beperking/hulpmiddel zoals een rollator, rolstoel of scootmobiel zit ongelukkig in een hoek. Vaak moet er twee keer gestoken worden om recht voor de deur te komen en dan mag je ver vooroverhangen om de bedieningsknop in te drukken. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook voor mensen met kinderwagens is het lastig.

Vraag 1
Is het college met ons van mening dat deze gedateerde ingangen een moderne aanpassing kunnen gebruiken?
Antwoord 1
Ja, deze mening deelt het college ook. Het college is ook van mening dat, naast de entree, het gehele gebouw een moderniseringsslag kan gebruiken.

Vraag 2a
Wat vindt het college van het idee om de publiekelijke ingang aan te passen met automatische deuren?
Antwoord 2a
Het Nederlands instituut voor toegankelijkheid is benaderd om de entree te laten toetsen en een advies uit te brengen voor optimalisatie van de entree. Wij wachten de aanbevelingen/opmerkingen van het Nederlands Instituut af om de vervolgstappen te bepalen.

Vraag 2b
Indien positief; is het college bereid offertes aan te vragen?
Antwoord 2b
Afhankelijk van de aanbeveling van het Nederlands Instituut zal het college bepalen of het aanvragen van offertes zinvol en nodig is. Indien dit financieel noodzakelijk is, zal het college zich uiteraard tot de raad wenden.

Vraag 3
Zo niet, wat gaat het college doen om in ieder geval de ingang voor mensen met een beperking/
hulpmiddel klantvriendelijker te maken?
Antwoord 3
Zie antwoord 2.

Vraag 4
Is het college bereid met een voorstel naar de raad te komen met het doel de publiekelijke ingang van het gemeentehuis klantvriendelijker te maken?
Antwoord 4
Zie antwoord 2.