Gevolgen inwoners Waterland door geen wegenoverdracht.

Gevolgen inwoners Waterland door geen wegenoverdracht.

In november 2024 heeft de gemeenteraad van Waterland een motie aangenomen om de intentieovereenkomst met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) betreffende de overname van wegen te beëindigen. De raad was bezorgd over de financiële risico's en het beperkte vermogen van de gemeente om extra wegonderhoud uit te voeren. Daarnaast hadden andere Noord-Hollandse gemeenten na soortgelijke overdrachten te maken gekregen met onverwachte kosten door verborgen gebreken in de wegen. 

Door dit besluit blijft HHNK verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de wegen in Waterland. Dit heeft financiële gevolgen voor de inwoners. Als Waterland de wegen had overgenomen, zouden de kosten voor wegbeheer zijn opgenomen in de gemeentelijke belastingen. Nu HHNK verantwoordelijk blijft, worden deze kosten gedekt via de waterschapsheffing. Aangezien Waterland de enige gemeente is waarvoor HHNK nog wegbeheer uitvoert, waarschuwde HHNK dat de waterschapsheffing voor deze gemeente aanzienlijk kan stijgen. 

Het exacte bedrag van de stijging van de waterschapsheffing is nog niet bekend. In een brief van 7 maart 2025 gaf HHNK aan dat de financiële gevolgen voor de inwoners afhangen van het wegenareaal dat HHNK in 2026 in beheer heeft en de bijbehorende begroting. 

Samenvattend: door het beëindigen van de wegenoverdracht blijft HHNK verantwoordelijk voor het wegbeheer in Waterland, wat waarschijnlijk leidt tot een verhoging van de waterschapsheffing voor de inwoners. Het exacte bedrag van deze verhoging is momenteel nog onduidelijk.

De brief van 7 maart van HHNK.